Naslovna NVO Mladi i zdravi stilovi zivota Zdravi stilovi života

Zdravi stilovi života

0

Koliko stres toliko i način na koji proživljavamo svaki dan može da utiče na nase zdravlje.U zavisnosti kako mi tretiramo naše tijelo tako će i ono nas da nagradi.Ako svakodnevno ili barem 5puta nedeljno vježbate značajno smanjujete nivo stresa, takođe povećavate vase opšte zdravstveno stanje.Istraživanja pokazuju da redovno vježbanje smanjuje stres u kratkom roku, a I na duže staze.Visoko energetske vježbe kao sto su dizanje tegova ili borilačke vještine mogu d abudu korisne i za psihičko zdravlje jer oslobađaju napetost i negativnu energiju dok hodanje I joga imaju više umirujuće dejstvo.

Kofein moze da poremeti san, izazove neravnotežu hormona u tijelu, izaziva ćudljivost i pogoršava reakcije na stres.Cetiri ili vise šolja kafe mogu da izazovu fizičku zavisnost tako da prestanak konzumiranja kofeina izaziva umor glavobolju i intezivnu glad.Ako spavate 6 sati ili manje to znači da ne dobijate dovoljno sna I da imate takozvani “deficit sna” koji smanjuje koncentraciju, smanjuje sposobnost borbe protiv stresa i borbe protiv bolesti.Povećava se rizik od saobraćajne nesreće i drugih opasnosti u koje mozete dospjeti zbog smanjene pažnje.Pronadjite nacin da se naspavate nocu ili bar odremajte popodne pola sata ili sat.

Nažalost loša ishrana moze dovesti do viška kilograma, promjene raspoloženja I povećanog stresa.Ako ograničite konzumaciju šecera, soli i masti i uključite mnogo voća i povrća, posno meso integralne žitarice i drugu zdravu hranu u svoju ishranu uživacete u dobrom zdravlju I dugovječnosti.Takođe ćete ojačati imuni sistem I manje ćete osjećati uticaj pada šecera na promjene rasploženja , sto olakšava bolje reagovanje na stresne situacije, a smanjuje količinu stresa zbog bolesti ili loše opšteg zdravstvenog stanja.Imaćete I vise energije, tako da mozete biti produktvini, i tako imati vise vremena da radite stvari u kojima uživate.

Vazno je da imate najmanje jednu osobu s kojom možete da razgovarate o svojim osjećanjima i stvarima koje vam se dešavaju u životu.Takođe, podrška bliskih ljudi na koje možete da se oslonite moze da smanji stres koji osjećate.Nađite vremena da upoznajete nove ljude i pronađete sebi prijatno drustvo.Dom takođe ima veoma jak uticaj na vas tako da bi on trebao da bude vase sklonište od stresa, s tim dom uvijek uredite jer haotično okruženje je još jedan izvor stresa.Ako pitate nekog nutricionistu sta da pijete: “Gazirani sok ili voćni”, svaki od njih ce vam reći da to bude voćni sok, ali svaki stomatog ce vam reći nijedno od ponuđenih, zbog toga sto sok čak i onaj najprirodniji sadrži voćni sećer fruktozu koja moze da poruzrokuje karijes.A gazirana pića pored mnogo sećera u sebi sadrže i mnoge kiseline, pa ta kiselina najeda zubnu gleđ.Najbolje bi bilo da pijete vodu, naravno poneki sok nekad neće škoditi.Mnogi doktori savjetuju 2l vode na dan, u zavisnosti koliko imate kilograma i koliko ste aktivni taj broj moze samo da se poveća nikako da se smanji.

Vježbanje bi najčesće trebalo obavljati tokom dana ili ujutru, jer ćete u toku dana biti raspoloženi, zbog hormona endorfina(hormon sreće) ali ako se ipak desi da odlučite da vježbate tokom noći, ili budete primorani, gledajte da to ne bude u kasnim satima, jer bi to uticalo na vaš san, i čak vaš bioritam.

Alkohol, droga, cigarete sve su to stvari koje u životu ne mogu donijeti ništa dobro, cigarete(neki kažu veća zavisnost od droge) ne samo sto vam ostećuju unutrašnje organe i vaša pluća,već se takođe i vaša koža oštećuje, zubi vam postaju žuti, prsti takođe.Uz sve to postoji i rizik dobijanje bolesti koja se naziva RAK.Alkohol sa sobom nosi rizik oštećenje jetre.S toga doktori ne preporučuju više od jedne časice alkohola. Droga je prirodna ili sintetička hemijska supstanca koja utiče na promene u fiziološkim I psihickim (intelektualnim, emocionalnim i motivacionim) funkcijama, bitno menja ponašanje. Višekratna upotreba dovodi do navikavanja ili stvaranja (psihičke i/ili fizičke) zavisnosti. Uzimanje nekih droga (heroin, krek, kokain) dovodi brzo do stvaranja zavisnosti, a kada se naglo prestane s njihovim uzimanjem dolazi do apstinencijalnog sindroma.Samim tim sto nosi mnoge rizike droga je ilegalna.Te je zakonski kaznjivo konzumiranje iste.

Ovaj članak je pisan u okviru projekta „Zdravi stilovi života kod mladih“ koji je podržan od strane NVO „Da zaživi selo“, a u okviru projekta „Osnaživanje rada Omladinskog kluba i omladinskih organizacija kroz subgranting za realizaciju LPAM-a, koje je podržalo Ministarstvo sporta Crne Gore.